13 July 2024

كلام والسلام... كلاكيت من أول وجديد 9

.

 


من وقت ما رجعت من العمرة وأنا عندي شعور مش عارفة أفهمه
أنا حاسة أني مش هنا، حاسة أني لسة هناك
جايز رجعت جسديًا لكن روحي لسة هناك 
في البداية كنت بنام كتير لما بدأت أفوق مازلت مش مركزة
وكأني كنت منفصلة تمامًا عن العالم حواليًا ومش عارفة أرجعله تاني
بحاول أرجع والوضع أفضل كتير لكن مازال في جزء مني مش مركز
والأهم أني عايزة أرجع
يارب أكتبها قريب زي ما بتمناها وعايزها تكون يارب

********

في الفترة الأخيرة بقيت بقفش نفسي فجأة وأنا بقول جوايا أنا عايزة ماما
مفيش حدث مهم أو مؤلم أو حتى محتاج تفكير قوي عشان أقول كدة
أنا كنت بحتاج ماما حتى في كلامنا وهزارنا يومي مش أكتر
بس مش عارفة ليه بقول كدة الفترة دي فجأة جوايا
الأغرب أني أوقات بشم ريحتها
أوقات بسمع صوتها بيتردد في ودني
عارفة أن كل ده مش حقيقي ومش وهم، لكن هو جايز رد فعل عشان أحس أنها معايا
عارفة أن مهما عدى الوقت أنا مش هعرف أتخطى أو أنسى
مابقتش بعيط وده شيء مهم، لكن في شعور بالأحتياج جوايا مش عايز يقل
حتى لما بكتب حاجة جديدة بيجي في بالي أن لو ماما قراتها هتعجبها
وبعدين أفتكر أنها مش هنا.. بس أنا مازلت عارفة أنها هتعجبها وتشجعني
محتاجة الشعور بوجود ماما نفسها مش لأي سبب تاني

********

دايمًا عارفة أن ربنا بيطبطب عليا بأشكال كتيره أوي
وأهمها بالأشخاص اللي في حياتي
في كل مرة بقول جوايا لا أنا مش عايزة أتكلم مع حد عشان مبقاش تقيلة عليه
الاقي الحد ده نفسه بيقرب وبيسأل وبيهتم وبيعرفني بكل الطرق أني أقرب بكل اريحية
كتير بحس أني عندي فوبيا من الاشخاص أو من الأجتماعيات بوجه عام
لكن ربنا بيبعتلي رسايل دايمًا يقولي قربي ومتخافيش
بتمنى مخافش
ويارب أجعلني دايمًا هينة لينة يأنس الناس بقربي

********

بمناسبة رسايل ربنا في الأشخاص فأنا بقيت حاسة أن ربنا بيسخر الأشخاص ليا
بيسخرهم في محبة أو في قرب والأهم بيسخرهم عشان يزقوني على خطوات أنا ببقى خايفة منها
يعني أيه أكون قاعدة مش في دماغي أي شيء
والاقي أمنية بتمناها تتحقق بدون ما أفكر أمد أيدي حتى لتبديل أي وضع قدامي بأي شكل كان
يعني أيه ربنا بيبعت حد يعمل الحاجة اللي أنا عايزاها بالملي من غير حتى ما أقولها
مش بس ربنا سامعني.. ربنا عارف اللي جوايا وبيحققه بتفاصيله
اللهم لك الحمد دائمًا وابدًا

********

بتبسط جدًا لما بلاقي حد بيقولي أنتي شجعتيني على حاجة
أنا فعلًا والله مببقاش قاصدة أي شيء
أنا بعمل الحاجة اللي بحبها بصورها المختلفة، وبقول لكل حد بيعمل حاجة حلوة برافو أنت بتعمل حاجة حلوة
بس من حيث لا أعلم بلاقي ده بيعود عليا بصورة ما
الاقي حد فاكرلي كلمة كويسة أو تشجيع قولته ليه في يوم من الأيام
أنا عارفة قد أيه الكلمة بتفرق، الوحشة والحلوة، فيارب أجعل كلامي الحلو أكتر وباقي.

********

لأن ماحدش في الدنيا ملاك ولازم يكون جوانا ولو حته صغيرة بتأمر بالسوء 
ولان مش دايمًا كل واحد فينا بيبقى عارف اللي جواه بصورة كاملة
دايمًا بدعى وأقول يارب أنت عارف نيتي لو خير جازيني على قدرها
ولو شر أبعدني عنه وأهديلي شر نفسي
وبعدها بلاقي رضا ربنا بيجيلي يعرفني أن نيتي خير
نيتي اللي هو أعلم بيها عن كل البشر وأعلم بيها حتى من نفسي.



0 comments

:a: :b: :c: :d: :e: :f: :g: :h: :i: :j: :k: :l: :m: :n:

Post a Comment