01 August 2022

بريق باهت

.

 


"بريق باهت"

ده كان الاسم اللي قررت اختاره لكتابي الأخير، الاسم اللي وصلتله بعد فترة طويلة
الكتاب ده اتكتب كل نص منه في فترة مختلفة من حياتي
من وقت ولادة مازن وحتى قبل وفاة ماما
عشان كدة هو فيه كمية مشاعر ومواقف متداخلة وبترسم حياتي في أحيان كتير.

كنت مش بحب أوي إني اختار اسم المجموعة كلها باسم قصة واحدة فقط منها
عشان ده كان بالنسبة ليا بيقلل من باقي القصص اللي في المجموعة
وكمان وارد يكون مش بيعبر أوي عن الأفكار الكتيرة الموجودة فيها
وكنت بعتمد في اختياري للاسم على اسم شامل للأفكار كلها
وكمان كنت بختار اسم المجموعة وأنا في طور الكتابة الأول
 عشان الفكرة بتكون كلها مرسومة في دماغي
لكن اللي حصل هنا مختلف تمامًا، خلصت المجموعة كلها ومختارتش اسم
طيب لو هنشرها هيكون اسمها ايه؟ّ.. وأنا براجع في مرة نوّر قدامي اسم "بريق باهت"
كان اسم قصة من القصص واللي بعتبرها مش هي الأقوى في المجموعة
ولكن هي كانت معبرة جدًا عن الفكرة العامة للقصص
فاخترت الاسم مع مجموعة تانية من الاسماء المقترحة
وعرضتهم على بعض الأصدقاء اللي بثق في رأيهم
كان اختيارهم فعلًا على "بريق باهت".. وكان اسم المجموعة.

بعد وفاة ماما كنت فاقدة الأمل في كل شيء في الدنيا، وركنت المجموعة دي
لحد ما عرفت أن الهيئة المصرية العامة للكتاب فتحت باب النشر في سلسلة من السلاسل المهمة فيها
ولأني مكنتش متحمسة لأي شيء سألت صديقة عزيزة سبق لها النشر معاهم أكثر من مرة
"هل النشر في السلسلة دي هيفدني؟"
قالتلي طبعًا لو اتوافق عليها دي شهادة من قامات كبيرة في المجال أن قلمك يستاهل
وخطوة لازم تعمليها في تاريخ كتابتك مرة واحدة على الأقل... وعشان كدة تشجعت
شجعني أكثر أ.حسام عمار واللي كان سبب في أن المجموعة تخلص بسبب الورشة اللي حضرتها معاه 
واللي كان بيراجع معايا تفاصيل كتير فيها من ضمنها اختيار الأسم وخلفية الكتاب وغيره..
قدمت المجموعة ومش منتظرة أي نتيجة
 لحد ما عرفت أن في أكثر من مُحَكم أجاز بنشرها
المجموعة دي كانت طبطبة على قلبي من ربنا في وقت صعب عشان أفوق.

الكتاب ده هو الكتاب الأول ليا اللي مازن يستوعب فيه إني بكتب وليا كتاب عليه اسمي
والمفاجأة أن من يومين "مالك" شاف صورة للكتاب وقالي "ماما الكتاب ده بتاعك"
فـ ده شيء يدعو للانبساط جدًا الحقيقة
لكن مازن سألني "هو فيه حاجة للأطفال؟"
لما قولتله لا، قالي "طيب أنا هقرأه إزاي؟"
قولتله ادعي إني أعرف أكتب حاجة للأطفال.. وأنا بدعي معاه.

0 comments

:a: :b: :c: :d: :e: :f: :g: :h: :i: :j: :k: :l: :m: :n:

Post a Comment