15 February 2024

ما بين عام وعام

.

 

تدوينة متأخرة جدًا لكن فعلًا من كتر ما الدنيا زحمة مش عارفة حتى أقعد أكتبها
بدأت سنة 2023 وعندي أمل كبير وأحلام كتير وثقة في ربنا أنها هتكون سنة مختلفة.. وقد كان


على الرغم من إنها كانت سنة هادية إلى حد ما من ناحية مشاعري أنا شخصيًا
لكن جه وقت عليا كنت مجنونة فيه تقريبًا ومتوترة
ما قبله وما بعده كان رغبة كبيرة في التوازن النفسي ووزن الأمور
وافلات يدي عن كل شيء بكل ما في الكلمة من معنى وشعور


قدرت السنة دي أثبت رجلي لحد ما في شغل التخاطب
حضرت تدريب مع دكتورة هي الأشهر في المجال
وفي التدريب حاليًا بتعامل مع الأطفال بشكل مباشر وبجلسات مستمرة
أجمل حاجة في الأطفال ذو الاحتياجات الخاصة أن أقل تطور معاهم هو إنجاز كبير وبنحتفل بيه وبنعمل هيصة
وأسوأ حاجة أن ممكن في لحظة ما يحصل انتكاسه وتلاقي كل المجهود ده راح على الفاضي
لكن بتبقى عارف أنهم من جواهم ياحبايبي بيحاولوا لكن مش عارفين يعملوا ايه
الجميل في المركز اللي بحضر فيه أن ربنا كرمني بناس جميلة اشتغل معاهم
في البداية كنت متوترة اني معرفش غير واحدة منهم بس قبل كدة
لكن مع مرور الوقت واستقبالهم ليا وسؤالهم عني لما مش بروح خلاني أكثر سعادة وراحة
ولما واحدة منهم خدتني بالحضن أوي وقالتلي أنا لما بشوفك بحس براحة نفسية
حسيت وقتها أن ربنا بيقولي انتي بتخافي ليه تقربي من الناس هما بيحبوكي خليكي زي ما أنتي وقربي
اليوم ده كان فعلًا فارق معايا وكأنه رسالة من ربنا ليا

ربنا كان بينعم عليا بنعمة القراءة على الرغم من أني وقعت في بلوك شهرين تقريبًا لكن رجعت منه الحمدالله
ربنا كرمني بأصحاب كتير بيحبوا اللي بحبه وبرتاح وأنا معاهم وبنتناقش على الكتب اللي بنقرأها
كسبت كتب كتير وكتبت حاجات كتير
وراحة نفسية بعد كل قصة بتتكتب كأني بقول لنفسي أنا هنا قادرة فعلًا أكون كاتبة كويسة
خصوصًا لأني جربت أكتب في أكتب الأماكن دوشة وزحمة
وأكتب في أكتر الأوقات المتسربعة ومتوترة فيها
قصص كنت بقول دي مش قوية لكن فجأة الاقي تعليقات عليها مش ببقى مصدقاها فعلًا

سنة 2023 للأسف ماكنتش أجمل حاجة بالنسبة لأصحابي
وقابلت معاهم مشاكلهم سواء صحية أو أسرية وده كان بيضايقني عشانهم
وفي أحيان كتير كنت مش بلاقي كلام أقوله يهون عليهم
لكن عارفة أن ربنا هيكتب ليهم أيام أحسن من دي بكتير عشان هما يستاهلوا

كانت سنة هادية وفيها تفاصيل مهما كانت صغيرة لكنها هي اللي صنعت الفرق الجميل اللي خلاها كدة
فالحمدالله على نعمه مهما صغرت
ويارب أجعل السنادي عام السعادة والفرج وتحقيق الأمنيات



0 comments

:a: :b: :c: :d: :e: :f: :g: :h: :i: :j: :k: :l: :m: :n:

Post a Comment